Is the Internet of Things making life easier or just less social?

Beschrijving

Hoe zal ik aan de slag gaan?

Tijdens het excellentieprogramma ga ik me verdiepen in het maken van interactieve installaties. Dit ga ik doen door onderzoek te doen naar bestaande installaties, de technieken die er bij komen kijken en waar je op moet letten als je kijkt naar de doelgroep/gebruiker. Dan ga ik met met name verdiepen in de Raspberry Pi, omdat dit een perfect middel is voor een interactieve installatie. Nadat ik me verdiept heb in de Raspberry Pi en alles wat bij interactieve installaties komt kijken wil ik aan de slag gaan. Ik wil een interactieve installatie gaan ontwerpen en realiseren voor op een festival. Die moet mensen er bewust van gaan maken dat duurzame vis niet altijd zo duurzaam is als het lijkt, het zal met name informatie gaan overbrengen over kweek- en piraatvisserij. Ik zal een programma gaan schrijven voor de Pi waardoor er interactie mogelijk is. Dit zal eerst in een prototype verwerkt worden waardoor ik het kan testen.

 

Waarom een interactieve installatie?

Een interactieve installatie kan mensen op een leuke, speelse en interessante wijze iets bijbrengen van de maatschappelijke problemen om ons heen. De reden waarom dit moet worden overgebracht via een interactieve installatie is omdat informatie beter wordt opgeslagen als men ergens actief mee bezig is geweest (Kallenberg). Ik zie een interactieve installatie als een vorm van kunst waarbij de grens tussen kunst en leven kleiner wordt gemaakt doordat men in staat wordt gesteld met technische middelen het kunstobject te veranderen of een reactie uit te lokken.

 

Wat wil ik eigenlijk bereiken?

Ik wil mezelf verdiepen in de verschillende technieken die bij interactieve installaties worden gebruikt. Met name de Raspberry Pi, dit is een kleine betaalbare computer ontworpen voor kinderen waar je eigenlijk alle kanten mee op kan. Logisch dat dit vaak wordt gebruikt bij interactieve installaties, omdat het zo’n klein apparaatje is is het makkelijk te verbergen in een ruimte. Ik heb hiervoor gekozen omdat dit me blij maakt. Internet of Things is een interessant onderwerp wat me erg aanspreekt omdat ik er ook veel nadelen van in zie. Ik hou niet van het idee dat over een aantal jaar alles gedigitaliseerd is. Ik kan er nu woorden aan vuil gaan maken maar ik kan ook laten zien waar ik bang voor ben. Begrijp me niet verkeerd, er zitten natuurlijk niet alleen nadelen aan maar ook heel wat positieve dingen die ons het leven weer een stukje makkelijker maken.

 

“Is the Internet of Things making life easier or just less social?”

Hier het bewijs dat “The Internet of Things” de toekomst is

1411247811900

 

Wat heb ik gemaakt?

Ik heb me na mijn onderzoek bezig gehouden met de conceptontwikkeling van een interactieve installatie. Na de goedkeuring om het excellentieprogramma te mogen combineren met Project 3 ben ik naar het goede doel gaan kijken (Greenpeace) en de doelgroep (Starters met een grote interesse in gezonde voeding/duurzaam voedsel).

De probleemstelling: “Hoe kan Greenpeace een interactieve installatie ontwikkelen voor starters die geïnteresseerd zijn in gezonde voeding en leuke plekken om een hapje te eten op Het Weekend van de Rollende Keukens zodat de boodschap over piraten- en kweekvisserij overkomt?”

Het idee “No Fish No Future” is ontstaan.  Een ruimte met oceaansferen (beeld en geluid) die de doelgroep met zijn mysterieuze sfeer makkelijk naar binnen leidt. Er komen vissen aan het plafond te hangen, die de doelgroep kan aanraken. Bij een aanraking ontstaat er steeds per vis een ander beeld (afbeelding op groot scherm) met een andere ‘fact’ over het visprobleem. 

Om dit te realiseren wist ik al snel dat ik het beste (en het liefste) met de Raspberry Pi 2 kon werken. Ik had een artikel gelezen over een installatie waarbij trillingen en aanrakingen een signaal af zouden geven aan de Raspberry Pi en er zo steeds een ander geluid ontstond.

Wat heb ik vervolgens gedaan?

  1. De Raspberry Pi uitvogelen
  2. Uitzoeken welke sensor ik het beste ik kon gaan gebruiken (zie sensor afbeelding hiernaast)
  3. Python aanleren, een programma schrijven waarmee afbeeldingen bij een aanraking worden opgeroepen.
  4. User test

De Raspberry Pi is het makkelijkste ‘technische’ onderdeel van het project. Je sluit hem aan op een monitor, toetsenbord, muis en stroom en hij doet het. Het werken met Python was het moeilijkste onderdeel voor mij. Ik heb er vele uren in gestoken om het resultaat (waar ik spijtig geen video van heb gemaakt, maar jullie hebben het mogen bewonderen) te realiseren. De code is te zien op Github, zie link hiernaast. Verder zat er veel knutselwerk in. Ik wilde oceaansferen creëren en dit is me wel gelukt.

Advies aan mezelf (en Greenpeace):

Ik wil mezelf en Greenpeace graag het advies geven om mijn installatie op meerdere food truck festivals neer te zetten. Zo creëer je meer bewustwording van het probleem. Sinds een jaar of anderhalf zijn er een aantal ‘trending topics’ die rondgaan en die slaan op de doelgroep. Als je kijkt naar de ‘Foodies’, die zich interesseren in gezonde voeding (biologisch, duurzaam, gezond) en Food Trucks (er zijn steeds meer evenementen waar Food Trucks te vinden zijn). Dit zijn perfecte aangrijpingspunten voor evenementen waar de installatie zou kunnen staan. Als de doelgroep bezig is met eten is het makkelijk om bewustwording te creëeren over het feit dat duurzaam boodschappen doen wel degelijk mogelijk is en waarom je het zou moeten doen.

Ook zou het goed zijn om het via Python mogelijk te maken om de afbeeldingen ook af te wisselen met korte video’s en animaties. Geluid in de installatie zou ook een toevoeging zijn, maar dit gaat dan meer over de ‘feeling’ die de installatie moet afgeven.

 

Voorbeelden (3/12) schermen:

Print

Print

Print

 

Kennis Delen

Volgend jaar zal ik mijn kennis gaan delen door een inspiratie les te gaan geven met een aantal mede studenten (o.a. Suus) die zich ook bezig hebben gehouden met technieken die gebruikt kunnen worden voor projecten zoals Project 3. Ik ben erg verbaasd over het feit dat P-studenten 3 dagen voor de eindpresentaties van Project 3 nog via een forum moesten vragen wat een interactieve installatie nou precies is. Tijdens de eindpresentaties van Project 3 ben ik bij elke groep gaan kijken en wat me opviel is dat ontzettend weinig studenten verder hebben gekeken naar technieken die mogelijk zouden zijn voor een interactieve installatie of prototype ervan. Nu werden er vooral MakeyMakeys gebruikt.

Het doel van deze inspiratieles is om studenten meer kennis te bieden over technieken die ze zouden kunnen gebruiken voor Project 3 en ze te motiveren verder te gaan dan een MakeyMakey.

Feedback eindpresentatie over het delen van kennis:

Tijdens de eindpresentatie hebben we het over de inspiratieles gehad die ik met Suus had voorbereid. Hier kwam uit dat het verstandiger is om een Workshop van te maken tijdens een SRP week. Een workshop waar je studenten uitdaagt om in die week iets neer te zetten met een stukje techniek. Tijdens de presentaties kwamen er meerdere studenten naar voren die graag op deze manier hun kennis willen delen volgend jaar.

Suus, ik en de andere aansluiters zullen volgend jaar contact opnemen met Joost en Koop om in een goede richting geleid te worden met het kennis delen. Ik ga volgend jaar ook nog contact opnemen met Lucas om te vragen of hij ons misschien nog tips kan geven en misschien een dagdeel wil komen helpen/vertellen.

One Comment